2012-07-31

Therese och Hans Chrunak

Jag älskar människor som är positiva, som kan se något gott någon vecka framåt.

Hans Chrunak är en sån person. Han är f.d. simtränare i landslaget, numera expertkommentator i tv.

Jag älskar hans kommentar om Therese Alshammars beslut om att simma 50 meter fritt på fredag:

- Hon går till semifinal, om du så väcker henne mitt i natten och låter henne köra. Även om hon var gipsad, anser Chrunak.

Jag tror honom, jag litar på honom och jag tror hälften av landets befolkning kommer att titta på OS, just då, just när Therese kastar sig ned i vattnet och visar resten av världen vem det är som bestämmer.

2012-07-29

Nya versioner av nationalsångerna, tack!

Det går inte an att ha så usla nationalsånger som en del av länderna i världen har. Sydafrikas nationalsång är en katastrof, många asiatiska likaså för att inte tala om de gamla öststatsländerna.

Nä, kontraktera Swedish House Mafia för att snitsa till pompan och ståten! Och klarar inte de av det, är Jeff Lynne ett tips. Fråga aldrig gamla, gråniga herrar som tillbringat 60 år av sitt liv i Rumänien om de kan få ordning på nationalsången.

Jag menar, kunde Jimi Hendrix göra en rungande version av Star Spangled Banners, kan säkert tusentals andra talanger göra något liknande.

2012-07-27

Rekord i läst blogginlägg!

Jag har aldrig, under mina sju år som bloggare, upplevt ett sådant intresse för ett blogginlägg som det jag skrev om Jan Gunnarssons uttalande om varför Sverige inte kan arrangera internationella mästerskap i idrott.

- Klart det inte finns pengar när staten ska betala socialbidrag till 27.000 somalier, kommenterade Jan Gunnarsson.

Jag har varit i närheten när jag publicerade ett inlägg om den tjeckiska studenten Zuzinka. Men Jan Gunnarssons kommentar slår alla rekord. Varför är hans kommentar så intressant? Och varför googlar folk på hans namn? Eller är det Somalia folk googlar på? Tveksamt.

Hör gärna av er, ni som läst mitt blogginlägg om Jan, staten och somalier!

2012-07-26

Vera Lynn och OS i London



Jag tycker vi avslutar denna torsdag med ett mäktigt epos med Vera Lynn. Man kan nästan se ölen flöda och skvätta ned kläderna hos de som står närmast. Man kan ana ett krigsslut i mitten av 40-talet och nästan andas en frihetskänsla, känna en glädje med fingertopparna och känslan av frihet, lugn och återuppbyggnad. Yes, folks. Det är det konservativa England som har återuppstått och som nu arrangerar sommar-OS.

God bless you all, och skjut alla dopade!

2012-07-25

Människohandel och Bulgarien

Vem fan lockar hit bärplockare från Bulgarien? Enligt media är en 43-årig man misstänkt för människohandel. Efter en anmälan från tre personer i bärplockargänget hade 43-åringen utlovat lön, mat och husrum för att plocka bär.

Men de fick klara sig själva. Utan vare sig det ena eller det andra eller tredje... Nu påstås det att de ska skriva på kontrakt som betyder att de ska betala resan hem. För vilka pengar?

43-åringen är idag häktad. Ett lämpligt straff för honom borde vara att skicka ut honom i skogen, plocka bär utan lön, mat och husrum. I tre veckor!

2012-07-24

Har Jesus landat?

Vad i helvete?!

Har Jesus uppstått igen? Rubriker i kvällsblaskorna ropar ut att "Zlatan har landat i New York"!

Han vinkade lite lätt, men svarade inte på frågor, rapporteras det. Och 14.30 anslöt han till lagets hotell. Laget ska träna, men det osäkert om Ibra är med. Behöver han träna? Behöver han överhuvudtaget vara med? Räcker det med att han lattjar med bollen en minut och sedan skriker lagledarna:

"Honom skall vi ha".

Nu ska jag tömma blåsan, ställa alarmet på 05.45 och gå och jobba för 106 kronor i timmen. Det duger gott.

Det är mycket dopning och sånt just nu

Det är mycket om dopning i dessa de yttersta dagar då OS står för dörren likt en jultomte. Man kan läsa att  cyklisten Alberto Contador ska göra comeback efter sin dopningsdom. (Jamen, stäng av honom för gott!) Samtidigt kan man läsa att antidopningsbyrån WADA har stoppat 107 idrottare från att kvala in till OS i London.

Den amerikanska målvakten Hope Solo (underbart namn!) testades positivt i juni.

- Jag visste inte, sa hon, som alla andra också säger. Men vakta målet för USA går an i OS.

Den italienske cyklisten Filippo Pozzato missar OS p.g.a. av dopningsanklagelser.

Och så där kan jag hålla på. Men - och nu kommer det skojsiga - Ramadan inträffar ju under London-OS. Man kunde ju ge sig fan på att Alhaji Jeng är muslim och får naturligtvis inte äta mellan soluppgång och solnedgång. Och då undrar ju alla hur han kunde bli uttagen i den svenska OS-truppen. Men lugn, kära läsare, Alhaji Jeng hoppar inte en centimeter över 5.50 oavsett om han äter eller inte.

Nä, jag är skeptisk. När både Bayard och Kluft är borta p.g.a. skador på både häst och ben lägger jag min tillit till seglarna och det svenska damlandslaget i fotboll. Go for it, girls!


2012-07-22

800.000 kronor i minuten hos TV4

Åttahundratusen kronor.

Så mycket kostar det att annonsera i en minut hos TV4. Naturligtvis blir det billigare ju oftare annonsören väljer att visa sin töntiga annonsering. För töntigt är det i TV4. Sämre produktioner av reklam år svåra att finna.

Nä, jag är skeptisk till dagens reklam i tv. Den var bättre förr. När unga entusiaster spottade ur sig den ena suveräna reklamfilmen efter den andra. Idag är det forskningsinstitut hit och dit, och - ja, nu blev jag helt ordlös - vilka fler ointressanta reklaminslag finns det? Jag har redan glömt.

Siffran 800.000 kronor fick mig att tänka på en artikel i en kvällstidning. Så mycket kostar alltså reklam i TV4. Att Tomas Ledin får 60 minuters hyllning i svt kan alltså räknas om till 48 miljoner kronor om man vill vara riktigt krass. Det är summan Tomas hade fått betala hos TV4 om han önskat en egen reklamfilm på i runda slängar en timma. Nu får han en timma utan kostnad i svt.

Det svt gör är, att visa ett dokument där man dokumenterar en 60-årig artist. Ska bli jävligt intressant att se det på tisdag direkt efter Allsången.

Tomas då? Jo, han är ödmjuk. Säger han. Jag hade inte haft en annan åsikt...