2012-06-19

Ögonblick i själva verket

1995 layoutade jag en bok som fick titeln "Ögonblick i själva verket". Boken skrevs av Bam Eson Claar.


Hon jobbade nära mig. Dvs hon kom alltid till mig och den plats där jag hade mitt företag. Jag fascinerades av hennes manus och tillsammans med det tryckeri jag hade ett samarbete med, beslöt vi oss att sjösätta hennes ambition att ge ut en bok om saker som inte ska få hända asylsökande. Till saken hör att Bam fick ett jobb på dåvarande Statens Invandrarverk som byrådirektör.

17 år senare googlar jag runt för att få en uppfattning om vilken uppmärksamhet boken rönt. Uppmärksamheten har varit stor!

I boken berättar hon om avvisningar, försök att bluffa sig in i Sverige, problem som ska lösas, gråterskor som ska sluta gråta, människor som vill åka tillbaka till sitt hemland och dö istället för att acceptera en bostad, socialbidrag och pizza varje helg. Hon skriver om flykten från Kosovo, misshandel, lögner, kostnader för att följa avvisningar tillbaka till hemländer och då har jag ändå inte berättat allt.

Boken blev intressant. Den blev lärorik. Men framför allt - alla fördomar kom inte på skam. De förstärktes...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar