2012-08-20

Varför?

Som man sitter på krogens uteservering kommer en kvinna fram. Full, med två kassar och efter en stund visar hon upp sina blåmärken.

Misshandlad, ingenstans att ta vägen och jag erbjuder henne en sovplats i min lägenhet. Hon är hungrig, jag bjuder henne på en räksallad och ett glas vitt. Men hon ska lik förbannat hem till sin bostad i Nässjö där en idiot som kallas man, antagligen fortsätter att ge henne blåmärken, fortsätter att sänka henne till den nivå han vill ha henne.

Varför gör hon detta val? Hon har ett jobb i Jönköping och jag tipsar henne om lägenheter så hon ska slippa pendlandet.

Ändå väljer hon att åka tillbaka, hon väljer att ringa honom för eventuell skjuts till Nässjö.

Varför?

5 kommentarer:

  1. nertryckta människor vet inget annat. Dem tror att dem inte förtjänar bättre. dem går tillbaka till dem störda männen för att "ta hadn om dem" min mamma är en av dem.

    SvaraRadera
  2. Va fint att dig att bjuda på mat. Det är så sorgligt med människor som är i destruktiva förhållanden. Hur mycket man än försöker hjälpa på olika sätt så slutar det allt som oftast att de går tillbaka till personen.

    SvaraRadera
  3. En oerhört rädd människa. Hon går tillbaka eftersom det är liv var hon vet hur det funkar. Att börja livet om är jobbigt. Att erkänna, att ngt i livet är inte bra, vill såna människor inte heller, då ska ju man göra ändringar. Jobbigt det också. Finns flera som vågar inte leva...

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarerna. De tåls att sugas på, att funderas över och att ta till sig! Tack!

    SvaraRadera
  5. jag är uppvuxen i ett hem där jag har misshandlats psykiskt av en karl medan min mamma stått och sett på, hon har fortsatt att välja honom framför oss barn och sitt eget liv... jämt. jag fattar det inte heller...

    SvaraRadera