2012-09-21

Mohammed och Youtube

När filmen "Innocence of the muslims" släpptes på Youtube blev det - om inte ett herrans liv - så åtminstone ett jävla liv.

Filmen ska tydligen vara kränkande för den rabiata delen av muslimer. Det fria ordet existerar inte för en del av mänskligheten, iaf inte för vissa imamer. När trailern kom upp på Youtube var redan 30 människor döda, fyra amerikaner skadade i Libyen, ambassader blev attackerade och fan vet var det ska sluta.

Idag hade tusentals upprorsmakare samlats i Islamabad. 17 personer dödades, två biografer brändes ned och nu undrar jag i mitt stilla sinne: Varför attackerar man sitt land, sin stad, sina grannar för att sketen film om Mohammed läggs upp på Youtube?

Ska vi ta ett närliggande exempel?

När ett antal enkronor pytsades ut med ett nytt valspråk för Carl den 16:e som löd "Vår horkarl till kung" blev det rubriker i kvällspressen ett par dagar. Inte fan attackerade vi ambassader, dödade våra medmänniskor eller brände ned byggnader.

Men Al-Qaida har svurit på att hämnas kränkningen av den s.k. "profeten".

Vem bryr sig? Jag lever inte mitt liv genom en bok, jag lever det genom mitt hjärta och mina vänner samt nära och kära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar