2012-12-29

Om att bo i ett annat land

Hemlösheten ökar. 34.000 människor uppges sakna bostad i Sverige. 4.500 av dessa är akut bostadslösa och sover i härbärgen, utomhus eller i husvagnar.

Då diskuterar regeringen hur anhöriginvandringen ska finansieras!

Den ska inte finansieras överhuvudtaget! Det är på tiden att vi tar vara på de i Sverige som är hemlösa. 411 av de som vräktes var barn. På sju år har de hemlösa i Sverige fördubblats. Socialstyrelsen menar att det beror på en ökande fattigdom och en tuffare bostadsmarknad.

För vilka? Ensamstående somalier med barn? Äldre människor som inte har kunskapen att tjata sig till en bostad? Tiggarna som ockuperar varenda gathörn i svenska städer med trumpeter och dragspel?

Det kallas avhumanisering. Detta kringflackande, detta ständigt sökande efter en sovplats. I dagarna visar TV1 en dokumentär om Olof Palme. Hade han vetat om detta, hade han blivit fullständigt vansinnig. Den retorik han valt i det här fallet, vill jag inte ens tänka på.

Att inte värna (jo, det ordet hade Olof valt!) om våra medmänniskor som betalat skatt för att få ett drägligt liv, är ett stort självförakt! Det går inte att ta in invandrare utan att ha möjligheten att ge dem ett drägligt boende, en väg att lära dem ett nytt språk, att utbilda dem och att dag ut och dag in svara på alla deras miljoner frågor.

Jag har själv bott i Frankrike och minns hur svårt det var med bostad, språk och assimilering. Jag var en främling i ett land jag trodde jag visste allt om. Vad lite jag visste...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar