2015-05-27

Tiggare kan ingen vara

Det pågår en infekterad debatt om tiggeriets vara eller icke vara i Sveriges kommuner.
Till viss mån kan jag förstå att det handlar om hjärta kontra hat.
Jag vill direkt säga att jag inte vill se tiggare. Inte någonstans!
Hur Rumänien kunde bli medlem i EU är fortfarande en gåta. Men landet är medlem och ska därför lösa de problem de har på egen hand - eller åtminstone med bistånd från EU.
Jag har läst mycket om EU-migranterna. Det är så de kallas.
Och hur mycket jag än läser, hur mycket jag än räknar, får jag det inte att gå ihop.
Migranterna betalar 1.200-1.300 kronor för att resa till Sverige. När de anländer till Sverige, vad händer då? Var tar de vägen när deras bussresa anländer Malmö? Vem eller vilka slussar  migranterna vidare till Göteborg, Gnosjö, Jönköping, Stockholm, Örebro,Uppsala, osv?
Om vi tar Jönköping som ett exempel ska det finnas mellan 40 och 50 tiggare i den stan. Tiggarna skramlar ihop mellan 50 och 70 kronor per dag.
I Jönköping har en campingägare upplåtit campingplatser som kostar tiggarna 175 kronor per dag. Dessa tiggare måste utöver den kostnaden ha pengar över till brödfödan, pengar över alternativa boplatser som bilar och husvagnar. I Sverige betalar vi skatt och försäkring för innehav av fordon. Var får tiggarna pengar till den utgiften? Och var får dom inkomsten ifrån till att införskaffa dessa fordon?
Tiggarna sitter utanför de köpcentra där det rör sig mest folk. Deras handskrivna skyltar vädjar oss att ge dem pengar till de barn de har lämnat i sitt hemland. Ibland finns det också bilder på barnen på dessa skyltar. Ärligt talat - jag skiter i hur deras barn ser ut. Tiggarna är föräldrar och ska ta ansvar för sina barn. Det är inget ansvar något annat land ska ta på sig.
Ett reportage i TV visade tydligt hur de stjäl t.ex. cyklar som lastas på de bussar som återvänder till Rumänien. För att säljas och möjligen ge en återbetalning på den skuld de har till de som lånade ut pengar till migranternas resa till Sverige.
Jag läser att Kyrkhjälpen i Jönköping idag satsar mer pengar till hjälporganisationer i Rumänien, än att hjälpa EU-migranterna på plats.
Det är naturligtvis den rätta vägen.
Tyvärr har det visat sig att diktaturstater som Rumänien och Sovjetunionen blivit en mardröm för sina invånare när tyranneriet föll.
Idag ser vi resultatet av tiggare och massinvasion av prostituerade från både Ukraina, Ryssland och delar av de baltiska länderna. För att inte nämna de kriminella ligor som har fritt spelrum i östra delen av Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar