2012-12-14

Är det här nazityskland?

"Old habits die hard", sjöng Ian Hunter en gång när det var tillåtet för Disney att visa olika typer av människor i sina tecknade filmer.

Möjligen var Ian Hunter lite före sin tid. Vad vet jag?

I dag läste jag i en tvivelaktig blaska, att några nickedockor i Tomtarnas julparad helt enkelt ska censureras. Bort med dom! Negrer, judar och bimbos ska inte svärta ned Disneys gulliga rykte. Så, var är vi på väg? Är vi på väg mot det renrasiga tänket igen? Eller är det så, att så fort en nuna med annan färg, annan åsikt eller annan frisyr ska sopas under en matta, då tror jag att rasismens verkliga jag tillåts visa sina vidriga ansikten där blod och okunniga politiker hejar på med banderoller och halsdukar - eller varför inte järnrör.

Linda Andersson, kommunikationsansvarig på Disney Norden, säger att den bild filmen ger är (och häng med nu!) "stereotyp på ett negativt sätt mot personerna som potentiellt ser ut så". Personerna får alltså inte avvika från den gängse mallen, den att vara vit och passa in.

Först då får man som tecknad person vara med i Disneys filmer! Annars kan ju somalier, turkar, iraker, iranier och övriga invandrare ta illa upp! Nä, dra mig sakta bakom vad som helst. Jag vet vad dom tycker och tänker, och dom vill inget hellre än att assimileras, bli en del av Sverige och vad jag vet efter tre-fyra samtal skrattar de högt. De skrattar en lång stund. Några minuter senare får jag frågan:

- Har vi inte fått tillträde till ett fritt land? Är det här nazityskland?

Vad ska man svara?










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar