2013-03-04

Småbarnsförbud på restaurang

En restaurangägare i Stockholm tillåter inte barnfamiljer, där barn är under sex år, att komma in i restaurangen. Han hänvisar till säkerheten, men menar också att många föräldrar ser till sina barn när de äter ute. Tyvärr finns det föräldrar som inte gör det.

Jag är själv restauranganställd och jag håller med restaurangägaren. Det handlar om säkerhet. Flera gånger har jag varit nära att snubbla på krälande barn när jag gått ut med mat till gäster. Vad händer den dag jag tappar en tallrik med varm mat över ett barn?

En restaurang är inget dagis, inget fritids, ingen lekplats. Det är en lokal dit människor går för att äta god mat i lagom lugn miljö. Det är dessutom trist att städa upp efter en barnfamilj. Dessutom måste föräldrar lära sig, att aldrig rusa in i ett restaurangkök med barnmatsburken i handen. I värsta fall kan det bli det sista de gör i sitt liv.

Jag anser att restaurangägaren har full frihet att göra som han vill. Det är hans och hans anställdas arbetsplats och den bestämmer han själv över!

2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig.Och det gäller även när man köpt en biljett till någon konsert t.ex. i kyrkan och små barn skriker oupphörligt,med föräldrar som inte gör en min av att resa sig och gå ut,åtminstone tillfälligt, för att trösta.

    SvaraRadera
  2. Du är inte ensam om den tanken. Det tyckte i runda slängar 200 läsare av Aftonbladets artikel.

    SvaraRadera